Thursday 10 December 2015

Penundaan Cuti Tahunan

Tak terasa sekarang kita sudah di penghujung tahun, sebentar lagi kita akan menyambut hadirnya tahun yang baru. Bagi rekan-rekan PNS yang masih mempunyai sisa cuti tahunan tahun ini, segera saja diajukan permohonan penundaan cuti tahunan agar bisa dikumulasikan untuk tahun depan.

Berikut penjelasan singkat mengenai cuti tahunan dan penundaan cuti tahunan:

Cuti Tahunan
    1. Hak Cuti Tahunan
      1. Merupakan hak PNS, termasuk CPNS yang telah bekerja secara terus menerus selama 1 (satu) tahun.
      2. CPNS hanya berhak atas cuti tahunan, kecuali ditentukan lain oleh pejabat yang berwenang memberikan cuti berdasarkan pertimbangan kemanusiaan.
      3. Selama menjalankan cuti tahunan, PNS/CPNS yang bersangkutan memperoleh Tunjangan Kinerja.
    2. Penggunaan Cuti Tahunan
      1. Penggunaan cuti tahunan dapat digabungkan dengan cuti bersama, dengan jumlah paling sedikit menjadi 3 (tiga) hari kerja.
      2. Cuti bersama yang tidak digunakan karena kepentingan dinas dan berdasarkan surat tugas, tetap menjadi hak cuti tahunan PNS.
    3. Penangguhan Cuti Tahunan yang Tersisa
      1. Cuti tahunan yang tersisa 6 (enam) hari kerja atau kurang tetap menjadi hak PNS yang bersangkutan.
      2. Cuti tahunan yang tersisa lebih dari 6 (enam) hari kerja harus dimintakan penangguhan oleh PNS/CPNS kepada pejabat yang berwenang memberikan cuti, agar penangguhan dimaksud dapat dilaksanakan tahun berikutnya.
      3. Pejabat yang berwenang memberikan cuti dapat menangguhkan cuti tahunan paling lambat akhir bulan Desember tahun yang berjalan.
    4. Penggunaan Cuti Tahunan yang Tersisa
      1. Cuti tahunan yang tersisa yang digabungkan penggunaannya dengan cuti tahunan tahun yang sedang berjalan, dapat diambil untuk paling lama:
        • 18 (delapan belas) hari kerja termasuk cuti tahunan yang sedang berjalan; dan
        • 24 (dua puluh empat) hari kerja termasuk cuti tahunan yang sedang berjalan, apabila cuti tahunan tidak diambil secara penuh dalam beberapa tahun.
      2. Pengajuan permohonan cuti tahunan yang tersisa yang digabungkan penggunaannya dengan cuti tahunan yang sedang berjalan harus mencantumkan jumlah cuti tahunan yang tersisa dari cuti tahunan pada masing-masing tahun yang bersangkutan.
      3. Tanpa adanya persetujuan penangguhan dari pejabat yang berwenang memberikan cuti, lamanya cuti tahunan yang dapat diambil dalam tahun yang sedang berjalan menjadi paling lama 18 (delapan belas) hari kerja.


0 comments:

Post a Comment

 
Copyright © . Achep | PNS go Blog - Posts · Comments
Theme Template by BTDesigner · Powered by Blogger